Konalan alikulun puhdistus Vihdintien alueella Helsingissä kuuluu valtion, eli ELY-keskuksen, vastuulle ja ylläpitoon. Tällä kertaa alikulun graffitien poistamisen hoiti kuitenkin vahingossa kaupungin sopimusurakoitsija, ei ELY:n aliurakoitsija. Tämä virhe johtui tiedonkulun puutteesta, väärinkäsityksestä tai mahdollisesti puutteellisesta koulutuksesta. Kyseessä oli vahinko. Puhdistus tehtiin 11. syyskuuta, jolloin Kaisaniemessä satoi Forecan mukaan 4 mm vettä. Sademäärä nousi kuitenkin 13.–15. syyskuuta noin 30 millimetriin, mikä huuhtoi tehokkaasti Konalanojan kuolleet taimenten nollikkaat pois.
Kuvassa Konalanojalta puhdistusalueen alapuolelta löytynyt kuollut taimenen nollikas.
Miten graffitien puhdistus tulisi siis toteuttaa ympäristönsuojelulain mukaisesti, jos niitä ylipäätään pitää poistaa? Kysyin asiaa Uudenmaan ELY-keskuksen projektipäälliköltä, joka vastaa pääkaupunkiseudun valtion omistamien väylien ylläpidosta. Hän oli yllättynyt tilanteesta ja totesi, että ELY on saanut ympäristövalvojilta huomautuksia ja suosituksia, mutta heidän tietojensa mukaan Espoon ja Helsingin kaupungit jatkavat kemiallisia puhdistuksia entiseen tapaan.
Onko kemiallinen puhdistus laillista ympäristönsuojelulain näkökulmasta? Tämä on hyvä kysymys. Projektipäällikön mukaan kemiallinen puhdistus on ainoa realistinen vaihtoehto. Hänen käsityksensä mukaan laser- ja kuivajääpuhdistus eivät ole käytännössä mahdollisia, sillä ne ovat huomattavasti hitaampia ja kalliimpia menetelmiä. Jotkut puhdistuksen tilaajista ovat kuitenkin todenneet, että selkeintä olisi yksinkertainen kielto käyttää kemiallisia puhdistusaineita. Ongelma ei sinänsä ole pesuaineiden vahvuus tai myrkyllisyys, vaan se, että vaarallisia aineita ei saisi päätyä luontoon haitallisissa määrin. Olennaista on saada puhdistus tehtyä niin, ettei ympäristöä pilaannu. Tässä vastuun kantaa ensisijaisesti puhdistuksen suorittaja.
Eilen, 19. syyskuuta 2024, Väyläviraston, puhdistajien ja pääkaupunkiseudun ympäristövalvonnan edustajat pitivät toisen yhteisen palaverin. Uudenmaan ELY-keskuksen liikenteen edustajat eivät kuitenkaan päässeet paikalle. Seuraava kokous on helmikuussa, ja puhdistajat odottavat ympäristövalvonnan antavan jonkinlaisen linjauksen graffitipesujen osalta ennen sitä. Edellisessä kokouksessa oli sovittu, että Väylävirasto teettäisi konsulteilla selvityksen siitä, miten graffitien puhdistus voitaisiin toteuttaa ympäristönsuojelulain mukaisesti. Selvitystä ei ole vielä tehty, mutta sen kilpailutus on ilmeisesti pian alkamassa.
Keskusteluissa nousi esiin ristiriitaisia näkemyksiä, mikä vaikeuttaa varmuutta kaikkien väitteiden ja olettamusten paikkansapitävyydestä. Luottamus siihen, että graffitien pesuun liittyvät vastuuasiat hulevesiverkoston alueella saadaan hoidettua vastuullisesti ja lainmukaisesti, on hieman horjuva. Tulevaisuudessa hulevedet voivat heikentyä haitallisesti graffitipesujen vuoksi – eikä ongelma rajoitu vain pääkaupunkiseutuun. Tarvitaan valtakunnallinen, ympäristönsuojelulain mukainen linjaus sekä toimiva jalkautus!