Vanhankaupunginkoski Vantaanjoki

Vanhankaupungin kosken padon purkamisesta tehtiin ensimmäinen valtuustoaloite jo vuonna -14. Erilaisia selvityksiä on tehty, mutta yhtä keskeisintä kysymystä ei vieläkään ole saatu ratkaistua, eli sitä kuka padon omistaa. HSY on sanonut että se purkaa vaelluskaloja haittaavat turhat padot, mutta on sitä mieltä että pato on kaupungin omistuksessa ja vastuulla. Helsingin kaupunki vuorostaan on sitä mieltää että pato on HSY omistuksessa ja vastuulla. Padon purkamisen on arvioitu kustantavan 2,8 miljoonaa euroa. Padon rakenteissa on isoja kunnostustarpeita. Niiden toteuttaminen ei ole halpaa. Kunnostusten kustannuksia ei kuitenkaan ole arvioitu.

Länsihaaran pato on rakennettu lupaehtojen vastaisesti. Padon lupaehtojen mukaisesti padossa kuuluisi olla kalojen kulkemisen mahdollistava ns ”kalaluukku”, jota siihen ei aikoinaan jostain syystä rakennettu. Padon lupaehtojen rikkominen ja laiminlyödyt patoturvallisuusrikkomukset on padon omistajan asia. Helsingin kaupunki ja HSY ei kuitenkaan ole vielä saaneet keskenään sovittua kuka padon omistaa, eikä länsihaaran luvattuja selvityksiä ole ilmeisesti osin tämän takia tehty. Kukaan ei halua omistaa asiaa, josta on lähiaikoina tiedossa väistämättömiä kustannuksia.

Kaupunki on alunperin luvannut selvittää padon purkamisen luontovaikutukset. Länsihaaran asioiden selvittämisen sijaan kaupunki on ajautunut sivuraiteille ja keskittynyt itäisen haaran selvityksiin. Kaupunki vissiin ajattelee, että länsihaaraalle ei tarvitse tehdä mitään, jos itähaaraa kehitetään ja ohjataan sinne jonkin verran enemmän vettä. Käytännössä kaavailtu muutos ei muuta vaelluskalojen nousuoloja olennaista. Itähaaran myllerryksen konkreettisin muutos olisi, että länsihaaran padon ylivirtaus loppuisi, ja vesiputous olisi jatkossa alivirtaaman aikaan kuiva kiviseinä.

Nyt kaupungin suunnitelmissa oleva itähaaran muutokset tarvitsevat vesiluvan, joka on kaikkea muuta kuin helposti hankittu. On ilmeistä että oikeudellisessa arviossa vaaditaan selvityksiä vaikutuksista länsihaaran asioihin, eikä selvityksiä ole tehty. Jos kaupunki haluaa väkisin runnoa itähaaran tärvelyn, on melko varmaa että oikeudellinen prosessi selvityksineen venyy. Olennaisinta olisi saada länsihaaran asiat perusteellisesti selvitettyä, ja sen jälkeen harkinnalla tehtyjä hyviä päätöksiä. Yksi ensimmäisistä kysymyksistä on tiedostaa että kuka omistaa ja on vastuussa! ELY:n patoturvallisuusasiakirjoissa omistajaksi on ilmoitettu HSY, joka on julkisuudessa systemaattisesti kiistänyt omistavansa padon. Jossain yhteydessä kaupungin puolelta on tunnustettu, että kaupunki omistaa padon, mutta että HSY hallinnoi sitä.

Syksyllä 2019 Helen ilmoitti luopuvansa luvattomaksi paljastuneen museovesivoimalan pyörittämisestä, ja totesi että ”Energiantuotannolle merkityksettömien kalankulkuesteiden purkaminen on hyvä tapa edistää luonnon monimuotoisuutta.”

Aiheesta muualla

Helsingissä paljastui yllätys: Vanhimmalla yhä käytössä olevalla vesivoimalalla ei ehkä olekaan tarvittavaa lupaa – ”Ei tämä kelpaa” (19.7.2019)

Helen luopuu Vanhankaupunginkosken vesivoimalasta (12.11.2019)

Purkaa vai ei? Vanhankaupunginkosken kiistelty pato ei hajoa helpolla (19.12.2016)

Muutamia kerättyjä linkkejä aiheen kirjoittelusta vuosilta -14/-15

Helsinginkoski ry

Padon omistajan velvollisuudet

Helsingin kuuluisin koski saattaa pian olla pelkkä kuiva kiviseinä – Kuolemaansa paiskautuvien kalojen ongelmaa on ratkottu 1980-luvulta asti

Vanhankaupunginkosken itähaaran kunnostus

 

Kerro ajatuksesi kohteesta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *